Op 16 mei zijn een aantal van onze technasiumleerlingen naar de TTA-finale (Technasium Top Award) geweest. Van de 33 VWO-teams zijn we niet bij de laatste drie gekomen, maar de presentatie die de uitgekozen teams gaven, waren indrukwekkend. De leerlingen hebben dat ook zo ervaren en nemen deze ervaring mee in hun verdere loopbaan. Of het nou een presentatie voor O&O is, of voor geschiedenis. Uit de 22 havo teams, kwamen ook drie finalisten naar voren, helaas zat ons havo-team daar ook niet bij. Er was ook nog een prijs voor het idee met de beste maatschappelijke impact. Het idee van ons VWO-team hoorde bij de genomineerde, maar heeft niet gewonnen.

Naar aanleiding van deze deelname van onze leerlingen aan de TTA-award, is deze groep leerlingen benaderd voor een interview van RBPI (Regionaal Beleidsplatform Installatietechniek). Bijgaand artikel komt in hun nieuwsbrief en wordt ook naar de OTIB (Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch InstallatieBedrijf) gestuurd. Een mooi artikel over de prestaties van onze leerlingen.
College Den Hulster is trots op het Technasium.

Teams van College den Hulster op weg naar Technasium Top Award 2019
Dit jaar komt de Technasium Top Award uit de Technische Installatiebranche met als thema de energietransitie. De opdracht bestond uit het schrijven van een warmteplan om een complex gebouw binnen 5 jaar van het gas los te krijgen. Daarvoor kropen Technasium leerlingen uit het hele land in de rol van installateur. Na oriëntatie op bestaande warmtetechnieken, werden sterkte-zwakte analyses van die technieken gemaakt. Hierna werd er gezocht naar een innovatieve oplossing en uitwerking van dat plan.

Twee teams van College den Hulster dingen mee naar de TTA. Zij hielden voor een zevenkoppige jury een pitch over hun warmteplan.
De deskundige jury die vertegenwoordigd werd door Marc van Delft van Delft Groep, Rob van Dinther van Kuijpers Installatietechniek, Hub Herberighs van SPIE, Jeanneke Schutte van ITN en Ronald Toonen van Unica waren het er unaniem over eens dat deze twee teams de beste ideeën hadden bedacht. Omdat een extra ticket beschikbaar werd gesteld mogen beide teams naar de landelijke finale.

Oud gebouw comfortabel verwarmd
Het VWO team bestaande uit Sem Huizinga, Wessel Joosten, Bernd Kuipers en Tim Basten heeft middels analyses voor een oud gebouw een warmteplan opgesteld waarbij dat gebouw binnen 5 jaar “van gas los” is gemaakt. De enthousiaste leerlingen lichten hun oplossing graag toe: “Wij vonden het als groep zijnde een interessante, leuke opdracht om technisch te denken. Leuk om in een ‘echte’ situatie op zoek te gaan naar mogelijkheden/kansen en daarbij behorende bedreigingen voor nieuwe ontwikkelingen. We zijn gestart met het onderzoeken van huidige manieren bij de vraagstelling:
Bedenk/ontwikkel een manier om een complex gebouw binnen 5 jaar met duurzame, alternatieve technieken en met behoud van comfort, gasvrij te maken. “

Gas(t)vrij B & B haalt energie uit de waterleiding
Het Havo team met Puck van den Berg, Jeff Gooren en Reuben Kleinhaus maakte indruk met hun innovatieve idee om een soort mini-turbine in de waterleiding te integreren waardoor wat elektriciteit voor hun B & B wordt opgewekt.
Het team legde uit hoe zij tot dit innovatieve idee zijn gekomen: “Na het theoretisch onderzoek zijn we bij het object B&B Aan de Molenberg gaan meten met een infraroodcamera. De resultaten (beeld materiaal) gaven duidelijk aan waar nog winst te halen is. Toen bleek dat een aantal mogelijkheden voor verbetering al benut waren, zijn we opzoek gegaan naar andere oplossingen. Hierbij mag of moet je misschien wel, buiten de lijntjes (creatief) denken. Zo kwamen we bij ons ontwerp uit.”

Techniek uitvinden en samenwerken
Imelda van de Beek, docent onderbouw Onderzoek en Ontwerpen, is trots dat maar liefst twee teams uit haar regio naar de finale mogen. Ze zegt ook: “Persoonlijk vind ik het erg belangrijk dat Technasium leerlingen zich verdiepen in technische opleidingen en beroepen, met daarbij horende vraagstukken. Ook de samenwerking binnen het team en het gebruik maken van elkaars competenties vind ik belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen”.

TTA groep PHOTO 2019 05 22 13 53 06 1

PHOTO 2019 05 22 13 53 06 PHOTO 2019 05 22 13 53 07 1

PHOTO 2019 05 22 13 53 07 2 PHOTO 2019 05 22 13 53 07 3

PHOTO 2019 05 22 13 53 07 4 PHOTO 2019 05 22 13 53 07 5

PHOTO 2019 05 22 13 53 07